ProRail heeft een verlenging van contracten geheim gehouden voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en haar eigen raad van commissarissen. Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dat donderdag aan de Tweede Kamer laten weten.

Vier onderhoudscontracten hadden een looptijd van 3,5 jaar. Maar de directie van ProRail besloot vorig jaar echter de onderhandse contracten een looptijd te geven van tien jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau PWC. Deze gang van zaken kan niet door de beugel, aldus Mansveld.

De contracten zouden lopen tot 2017, maar zijn door ProRail verlengd tot 2024. Volgens PWC voldoet ProRail door de verlenging gedurende langere tijd niet aan de aanbestedingswetgeving.

‘Maatregelen noodzakelijk’

,,ProRail heeft hier geen volledige en transparante informatie over verstrekt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en aan haar eigen Raad van Commissarissen”, schrijft Mansveld. ,,Daarom zijn maatregelen noodzakelijk”, voegt ze eraan toe.

De raad van commissarissen is inmiddels in overleg getreden met de aannemers om te kijken of de looptijd van de contracten kan worden verkort. Ten minste een aannemers heeft ProRail laten weten de voorkeur te geven aan een nieuwe aanbesteding.

De staatssecretaris eist verder dat ProRail haar ministerie ,,proactief en transparant'' van informatie voorziet. Verder wil ze dat voor 1 september duidelijk is hoe de verantwoordelijkheden binnen de top van ProRail zijn verdeeld. Ook gaat ze de werkcultuur binnen het bedrijf aan de orde stellen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl